Festivaller

Dear Comrades: Saklananlar, Sığınanlar ve Yığılanlar

“Bunu nasıl yapabildiler?” Andrei Konchalosvky’nin Venedik Film Festivali’nde Jüri Özel Ödülü kazanan filmi Dorogie Tovarischi!’de (Dear Comrades) sıklıkla duyduğumuz bir cümle bu. Tarihe “Novocherkassk Katliamı” olarak geçen ve 1962 yılında yetkililerin kanlı bir şekilde bastırdığı bir fabrika grevini merkezine alan film, tarihsel drama türünün aşina olduğumuz prensiplerini meydan okuyan tempolu bir anlatıdan, insanlığın özünü sorgulamaya…

Hayaletler (2020) – Azra Deniz Okyay : Future Perfect

“Bıkmadık mı artık Türkiye sorunlarıyla ilgili filmler izlemekten! Kentsel dönüşümmüş, LGBTI’ymiş, feministmiş hep aynı şeyleri ısıtıp ısıtıp önümüze koyuyorlar. Sonra da tabi festivallere yaranacaklar.” Film, 26 Ekim 2020 tarihinde, parçası olduğu zamanın geleceğinde başlıyor. Bu yazıyı kaleme aldığım tarihte ise bu gelecek çoktan geçmişin bir parçası olmuş durumda. Yukarıda italik yazdığım ve filme dair bu…

38. İstanbul Film Festivali – Volcano (Roman Bondarchuk)

Festival seyircisi keşif peşinde koşar… Dilini bilmediği imajlarla yeni ülke sinemaları kurgulamaya; ama bir yandan da tanıdık duygular, ortak nsan manzaraları yakalamaya çalışır. Ne de olsa sınırların hep bir öte yanı vardır ve bu öte yan seyirciyi hayal kırıklığına uğratsa dahi hep bir şeyler vaat eder. Volcano da benzer bir şekilde, Ukrayna’ya, o sayısız öte…

38. İstanbul Film Festivali – Santiago, Italia (Nanni Moretti)

Festival katalogunda Nanni Moretti’nin ismini görür görmez kulaklarımda “Caro Diaro” kelimelerini o hoş İtalyan tınısıyla telaffuz ediş biçimi yankılandı. Santiago, Italia’nın konusuna bakmadan dahi, benzerlerine az rastlanır bir otobiyografik belgesel niteliği taşıyacağını düşünmüştüm nedense. Şili’deki cunta dönemini ve Allende rejimine karşı gerçekleştirilen darbeden sonra işkence gören, ardından İtalyan konsolosluğuna sığınarak ülkeyi terk eden militanların hikayelerini…

38. İstanbul Film Festivali – Synonyms (Nadav Lapid)

Festivallerden büyük ödüllerle dönmüş filmlerin sırtındaki yük oldukça büyüktür. Perdede görüntüler akmaya başladığı andan itibaren, yapımcıların, sponsorların isimleri gergin bir şekilde seyircilerin beklenti dolu bakışlarına maruz kalır. Berlin’den Altın Ayı’yla dönen Synonyms’in açılış sekansında dahi, arkamda filmin ödülü hak edip etmediğini belirlemek için pür dikkat kesilen seyircilerin bakışlarını hissettiğimi söyleyebilirim, ki ben de benzer bir…

38. İstanbul Film Festivali – Fourteen (Dan Sallitt)

Film festivallerinin aksaklıkları meşhurdur. İnsanların aklında o yıl hangi güzel filmleri izledikleri değil de salonlarda çıkan arızalar, geç gelen altyazılar ve gümrükte takılan filmler kalır nedense. İstanbul Film Festivali de bu geleneği bozmak istememiş olacak, festivalin ilk günü City’s’de hoş bir arıza deneyimiyle karşıladı bizi. Günün ilk filmi Fourteen vizyon filmlerinden alışık olduğumuz reklam sürelerini aratmayacak…

First Man : Oscar için büyük sinema için küçük bir adım

Cannes’ın artçı depremi olarak nitelendirebileceğimiz ama bu sene Cannes’dan daha iddialı isimlerle dolu Venedik Film Festivali’nin açılış filmi olarak, ana akım sinemanın sevilen isimlerinden Damien Chazelle’in First Man’inin seçilmiş olması boşuna olmasa gerek. Zira bildiğimiz üzere seçkide belirgin bir biçimde Netflix ve Oscar odaklı Amerikan yapımları yoğunluktaydı. Ryan Gosling’in Neil Armstrong’u canlandırdığı ve Apollo projesini…

Suspiria : Sinemanın iç çekişleri

Yeniden çevrimler, serbest uyarlamalar, eskiye saygı duruşu niteliğindeki senaryolar… Günümüz sinema anlayışının hiç olmadığı kadar çok geçmişten beslendiği bilinen bir gerçek. Bu durumun her şeyden önce 21. yüzyılın başının belası yaratıcılık krizini aşmak için sinemacıların başvurduğu kısa vadede etkili ve genel seyirci kitlesine hitap etmeyi başaran bir yöntem olduğu söylenebilir. Bugün kült olarak kabul edilen…

Filmekimi 2018: Bağımsız Sinema Esnaflığı

Sonbahar mevsimi özellikle Türkiyeli sinemaseverler için ayrı bir yere sahiptir. Birbiri ardına sıralanan Cannes, Venedik ve Toronto Film Festivallerinde yılın en merak edilen bağımsız filmleri görücüye çıkmış; ödüller her ne kadar uzaktan takip edilse de sinema çevreleri çoktan sabırsızlanmaya, tahmini eleştiriler havada uçuşmaya başlamıştır. On yedinci yılını dolduran Filmekimi, hazırladığı “ortaya karışık festival tabağıyla” sinefillerin…

Buralara da bekleriz…