Çevrimiçi Gösterimler

IKSV Aralık Gösterimleri: La Llorona (2019) – Jayro Bustamente

Guatamelalı yönetmen Jayro Bustamente’nin gerilim, korku ve fantastik türünün sınırlarında gezinen filmi La Llorona, sinema seyircisi olarak birçoğumuzun “kulak arkası ettiği” ses kurgusunun film içinde ne denli önemli bir role sahip olduğunu kanıtlar nitelikte bir film. Türkçeye “Ağlayan Kadın” olarak çevrilen ve Orta ile Güney Amerika’da yaygın bir halk hikayesi olan La Llorona, iki çocuğunu…

IKSV Aralık Gösterimleri: Vitalina Varela (2019) – Pedro Costa

Hepinizin de bildiği üzere IKSV, 39. İstanbul Film Festivali’nin Mayıs ayında çevrimiçi gösterimleri de programa dahil etmesinden bu yana düzenli olarak aylık film seçkileri sunuyor. IKSV, geçen aylara kıyasla beni daha çok heyecanlandıran ama buna karşılık sosyal medya kullanıcılarının karşısında aynı heyecanı paylaşmadığını hissettiğim bir seçki hazırlamış diyebilirim. Ufak bir kayıtsızlık hâli olarak nitelendireceğim bu…

Mimaroğlu (2020) – Serdar Kökçeoğlu: Kulağı Gözeten Sinema

“Müzik sinematografik bir olaydır. Kulağı gözeten sinema. Elektronik müzik için bu özellikle böyle. Bir elektronik müzik yapıtının değişmezliği açısından, tıpkı bir film gibi.” Serdar Kökçeoğlu’nun, Türkiye’de elektronik müziğin öncülerinden İlhan Mimaroğlu üzerine hazırladığı belgeseli, bizzat Mimaroğlu’nun ağzından dökülen bu sözcüklerle açılıyor. Karşımızda yalnızca sesle değil sinemanın temel prensiplerine hakim, hem görsel hem de işitsel imgelerin…

Ah Gözel İstanbul (2020) – Zeynep Dadak: Seyri Seyran

İstanbul’u seyretmenin türlü türlü yolu vardır esasında. İster vapura binip gözlerinizle bir yakayla diğer yaka arasında mekik dokuyun, ister sokaklarda adım adım yürürken detaylarında seyredin İstanbul’u, isterseniz dükkanlarda, televizyonda, duvar panolarındaki reklamlarda, baklava kutularının üstünde seyredin onu, seyriniz her halükarda katmanlı bir deneyime dönüşecek, “seyir” kelimesinin özünde yatan çok anlamlılıkla sarıp sarmalanacaktır. Zeynep Dadak’ın, 17.…

Promising Young Woman (2020) – Emerald Fennell

Tecavüz Kültürü Cephesinde Yeni Bir Şey Yok Emerald Fennell’ın kariyerinde ilk kez yönetmenlik koltuğuna oturduğu ve başrollerinde Carey Mulligan ile Bo Burnham’i izlediğimiz Promising Young Woman, bu yılın en çok konuşulan ancak ele aldığı konular karşısındaki konumuna dair elle tutulur neredeyse hiçbir şey söylenmeyen filmlerinden. Buna rağmen, Promising Young Woman’ı izledikten sonra film değerlendirme sitelerinde…

Beginning (2020) – Dea Kulumbegashvili

Film izlerken belki de gözümüze hiç çarpmayan ancak mizansenin en temel unsurlarından biri olan kadraj, yalnızca filmin sunduğu mekansal düzlemi sınırlamakla kalmaz, sınırlama eyleminin ta kendisiyle ilişkilendirilen ve anlatılan hikayeyle, karakterlerin duygu durumlarıyla bağ kuran ikincil ve üçüncül anlamlarla da yüklenebilir. Sinema endüstrisinde standart olarak kabul edilen ölçüden uzaklaşıp farklı boyutlara bürünen bu görünmez çerçeve…

“I’m Thinking of Ending Things”: Charlie Kaufman’ın Zihnine Bir Bilet Lütfen!

Charlie Kaufman’ın gerek senaristliğini gerek yönetmenliğini üstlendiği filmleri analiz etmek, eleştiri kaleme almak, kişinin söz konusu film karşısındaki konumunu sarsan; o filme belirli bir mesafeden yaklaşma gerekliliğinden (ve alışkanlığından) taviz vermeye davet eden niteliklere sahiptir. Kaufman’ın metinlerindeki görsel-işitsel ve plastik unsurları yönetmenin zihninden ayırmanın imkansızlığı, filmi objektif bir analiz düzlemine yansıtmayı hayli güçleştirir. Analizden farklı…

Buralara da bekleriz!